söndag 29 januari 2012

Turkos och andra färger som gör mig glad


Turkost är en favorit. Både i kläder och inredning.
Fina vänner på besök igår och bordets dukades i turkost och guld. Levande ljus som glimmade i fönster och glas gjorde att det kändes ombonat och varmt. En mustig fisksoppa, surdegsbröd och kallt vitt vin, livliga diskussioner och många skratt gjorde det till en väldigt mysig januarikväll.



Färger påverkar humör och stämning. Tillgången på ljus likaså. Läste på nätet om färg- och ljusterapi där färger tydligen har inverkan på både kropp och själ. Jag tror själv mycket på att försöka få en dos dagsljus utomhus varje dag under vinterhalvåret. Läste att solljus fyller på energireserver och balanserar upp nervsystemet, är antidepressivt, lugnande och avslappnande. Det låter ju helt livsnödvändigt - eller hur?!

Färger är en smaksak men jag ska nog i alla fall ta och inhandla lite mer färgstarka kläder. Det får bli mitt shoppinglöfte. För svart och grått som min garderob är så full av ger nog ingen vidare energiboost.

Den här söndagen känns som en färgglad dag.

En bra dag!




1 kommentar:

LissenTo sa...

Vilken trevlig middag,med mycket gott. Ja turkos är också en favorit för mej.

Ha en fin vecka. // Lissen