onsdag 25 januari 2012

Kommunikation i olika former

I natt drömde jag en sådan där verklig konstig dröm som man drömmer ibland. Som man undrar varför och var den kom ifrån när man vaknar och minns den. I natt drömde jag att jag var gift med Norges statsminister Jens Stoltenberg. Väldigt, väldigt konstig dröm och att just han dök upp i min dröm är något man kan fundera över.... Men det var faktiskt inte just personen som jag tycker var det intressanta i drömmen. Nej det intressanta var att det jag var så bekymrad över var att jag hade så svårt att förstå vad han sa. Jag drömde bl.a att han ringde och talade om var vi skulle ses och jag förstod inte adressen och fick be en vän prata med honom och tolka så att vi sedan kunde träffas på rätt ställe.

Nu var det ju norska som var svårt i den här drömmen. Men ibland är det inte språket utan budskapet som är svårt att förstå. Det kan ofta vara svårt att förstå dem som pratar vanlig svenska. Att arbeta som chef och ledare handlar till stor del om just kommunikation. Det handlar ju inte bara om vad man säger utan hur man säger det, vilket kroppspråk man använder, om jag själv tror på budskapet. Har jag anpassat presentationen efter publiken? Allt det är avgörande för om man ska nå fram med det budskap man vill.

På mitt företag har vi fått utbildning i många former och varianter gällande kommunikation men den teorin kan ju bara ge en liten del; vissa insikter om det. Ofta kan jag känna att kursledarna står och pratar om självklarheter och tjänar pengar på oförskämt lite substans. För det handlar om att öva. Erfarenhet slår allt. Efter många år i en ledarroll känner jag oftast instinktivt vilken form av kommunikation som kan fungera. Jag vet också när jag är dåligt förberedd och kan då ta på mig skulden för att kommunikationen inte blev så klockren som önskat.

Men även om jag tycker jag är ganska bra på att kommunicera så är jag ju ganska dålig på norska. Så om jag gifter mig med Norges statminister behöver jag nog en kurs ändå :)



2 kommentarer:

Unknown sa...

Lol

LissenTo sa...

Så sant så, i kommunikation måste man öva. Ibland har jag velat gå i en retorik kurs för att lära mej att uttrycke mej bättre och tydligare.

Men det har stannat vid tanken.

Vad roligt med en Sundsvalls bo i annan stad :-)

Ha en fin vecka. // Lissen