söndag 15 januari 2012

Fin mat



Vår underbara nya spis har en varmluftsugn. Så nu kan vi baka ännu bättre härliga hemgjorda pizzor. Alla familjemedlemmar kan göra sin egen variant och jag slipper kompromissa med det jag föredrar.

För mig blev det en otroligt god pizza med balsamvinäger-glaserad rödlök, chevréost och pepparsalami. I italiensk anda anser jag att man inte ska ha så många ingredienser på sin pizza. Bland de bästa pizzor jag ätit är en potatispizza med bara potatis, olivolja och flingsalt. Nu råkade ju det i och för sig vara under stjärnklar himmel på en lantgård i Toscana, men ändå 'less is more' tycker jag när det gäller pizza.






Ja och vad ska man dricka till det här då? Italienskt rödvin givetvis.
Kan rekommendera två viner:


Ett riktigt, riktigt bra Valpolicella-vin som passar till det mesta:
Monti Garbi Ripasso - 99:-

En ny favorit är annars Primitivo di Manduria - 79:-. Ett härligt vin med enbart primitivo-druvan. Så gillar man Zinfandelviner från Californien så gillar man det här.


Inga kommentarer: