onsdag 4 januari 2012

Mina favoritplatser i världen

Mina favoritplatser i världen är inte så många.
Men det är platser jag är lycklig när jag besöker och alltid vill återvända till.

Plats 1: Sundsvall
Min barn- och ungdomsstad. Min bas, mitt ursprung och den plats och med de människor som format mig mest. Jag älskar Sundsvall. Så vacker i alla årstider, så underskattad. Jag när en tro att jag ska bo här igen - någon gång.



Plats 2: Järvsö.
Min oas, mitt paradis, min lisa för själen. Dit jag återvänt under alla år för vila, sport och familjegemenskap. Som texten i Hälsingsången: Såg du det landet där sjöarna le, och där forsens språng, är en jubelsång, uti skogens trolska drömmars sal...

3. Sardinien, Elba, Toscana och hela Italien
Livet är lätt i Italien. Livet är skönt och gott och man känner sig snygg och stark och lycklig. En dos Italien om året hjälper alltid. La Dolce Vita!


4. Cambridge
Cambridge får symbolisera min anglofiliska läggning och min kärlek till Storbritannien. Jag älskar hela UK och England och tillbringade flera somrar där. London är också en favorit men det är nog landsbygden och de små städerna soom charmat mig mest.



5. Kuala Lumpur
Jodå här kommer Asiens bästa stad. Spännande, exotisk och otroligt charmig. Livet är lätt också i KL men på ett annat sätt. Levde ett drömliv där i slutet av 90-talet. Nästan som på låtsas. Längtar tillbaka dit. Ska tillbaka dit, så småningom. Har inte bråttom.


6. Linköping
Linköping som är min hemstad nu. Men jag kan inte riktigt kalla det min favoritstad. Staden som inte är vacker och inte heller speciellt charmig. Det saknas berg, det saknas hav och vyer. Men det är hemma nu. Här finns familjen, här finns vänner. Dvs här finns kärlek. Och det är ju det man lever för.
7. Övriga platser
Åre! Jag älskar Åre.
Alperna! Jag älskar alperna. Jag älskar vackra berg överhuvudtaget.
Australien! lockar - vill jag tillbaka till.

Inga kommentarer: